۱۳۹۲ آبان ۳, جمعه

آهیمسا و پرانا چیست؟



بسیاری از گروه های مذهبی و معنوی بر این اعتقادند که به دلیل جنبه های مقدس زندگانی و نیاز به روش زندگی بدون تحمیل درد و رنج بایستی از رژیم گیاهی استفاده کرد. طبق صحبت های آنان، در واقع انسان نباید به حیوانات مانند اسیر یا خوراک نگاه کند، بلکه باید آنان را مانند برادر و خواهر خود ببینید که هیچ حقی در شکنجه کردن و یا به طور وحشیانه زندگی او را گرفتن ندارد؛ مگر آن که بقای انسان کاملا وابسته به حیوانات باشد.

این ابهام برای ما وجود دارد که یک زندگی حیاتی و سالم بدون هرگز گوشت نخوردن غیر ممکن است، در حالی که خوردن گوشت تنها یک عادت روزمره است و واضح است که هیچ حیوانی زندگی اش را با رضایت کامل از این که گوشتش را به ما بدهد ترک نمی کند.

یکی از معلمان بزرگ و روحانی معاصر شری آناندا مورتی، «آهیمسا» (خشونت نورزیدن نسبت به موجودات زنده) را در این عبارت توضیح می دهد: « تا حد امکان بایستی غذاها از میان خوراکی هایی انتخاب شوند که داراي سطح آگاهی نسبتا پایینی هستند؛ براي مثال هنگامی که گیاهان در دسترس هستند حیوانات نمی بایست کشته شوند».

بسیاری از مذاهب بزرگ در این نقطه نظر سهیم هستند . برای مثال در اولین روز از کریسمس تعداد بسیاری از فرقه های مسیحی و یهودی با مصرف گوشت مخالف هستند و به آن به عنوان یک تجمل پر خرج و بی رحم نگاه می کنند.

پرانا (نیروی حیات) در بعضی از غذاها بیشتر از دیگر مواد غذایی وجود دارد. اهمیت نیروی حیات غذاها حدود 2500 سال قبل توسط فیثاغورث ارزیابی شده است. همچنین او ابراز کرد که تنها غذاهای گیاهی و میوه جات می توانند به بدن انسان انرژی حیات بدهند.

به خوبی مطلع هستیم که کل هستی، انرژی اش را از نور خورشید دریافت می کند که این انرژی در گیاهان سبز، میوه ها، مغزیات، دانه ها و سبزیجات ذخیره می شود. هنگام خوردن گیاهان، ما مستقیما انرژی خورشیدی را مصرف می کنیم؛ به عبارت دیگر ما غذای حیات را که سرشار از انرژی دست نخورده است تغذیه می کنیم.

بسیاري از گیاهان انرژی حیات شان را تا مدت های طولانی بعد از قطع شدن نیز حفظ می کنند؛ اما برعکس، گوشت در طی چند روز شروع به فاسد شدن می کند؛ اگر سلول های بدن از گوشت حیوان فاسد شده و متعفن تغذیه کند، گرایشات منفی در ما غالب می شوند و طبیعت ذهن مستعد به بی ارزشی می شود.

ریشه واژه vegetarian به معنی گیاهخوار به زبان لاتینی بر می گردد؛ کلمه لاتین گیاهی veggie، به معنای تحرک و جان بخشیدن است؛ هنگامی که رومیان باستان فردی را به نام گیاه مانند می خواندند، او را شخصی نیرومند، پویا و سلامت در نظر مجسم می کردند ولی با این وجود، امروزه انسان ها هنوز فکر می کنند vegetarianism (گیاهخواری) تنها به معنی خوردن گیاهان است.

برگرفته از کتاب «گوشت بخوریم؟» / نوشته سوامی شیواناندا

۱ نظر:

  1. سوامی شیواناندا (به هندی: स्वामी शिवानन्द सरस्वती)‏ در سال ۱۸۸۷ در جنوب هندوستان به دنیا آمد. او که به خدمت به بشریت علاقمند بود در رشته پزشکی تحصیل کرد و چندین سال در مالزی به پزشکی مشغول شد.

    در سال ۱۹۲۳ به هند برگشت و برای آغاز کردن تمرینات روحی و ذهنی برای یک سال به هیمالیا رفت. علاوه بر تمریناتش، مرکز پزشکی کوچکی نیز در انجا تاسیس نمود.او بیش از ۳۰۰ کتاب نوشته و شاگردان بسیاری را پرورش داده‌است. وی در سال ۱۹۶۳ وارد ماهاسامادهی (ترک کالبد جسمانی) شد و درگذشت.

    پاسخحذف

*** بخش نظرات ***

- لطفا از ارسال نظر به عنوان «ناشناس» خود داری کنید.

- برای ارسال پیام، نظر به عنوان «نام/آدرس اینترتی» را انتخاب کنید. و چناچه فاقد آدرس وب هستید، آدرس اینترنی را خالی بگذارید. و تنها نامتان را درج کنید.

با سپاس